przyczyny szybkiego tyciaWspółczesnych przyczyn szybkiego tycia jest naprawdę wiele. Ludzie są grubsi i częściej narażeni na choroby niż kiedykolwiek. W ciągu czterdziestu lat liczba osób z nadwagą zwiększyła się prawie trzykrotnie. Dlaczego tak się dzieje?

Przyczyny szybkiego tycia

Szacuje się, że w Stanach zjednoczonych co druga osoba ma już nadwagę. W Europie tendencja do otyłości jest niższa, jednak jak pokazują statystyki cały czas rośnie. Poniżej znajdziesz najczęstsze przyczyny szybkiego tycia:

  1. Ludzie jedzą więcej fast foodów niż kiedykolwiek

Ludzie dostarczają do organizmu więcej kalorii niż kiedyś. Większość energii pochodzi z żywności przetworzonej i genetycznie modyfikowanej.

Na przełomie XIX i XX wieku ludzie jedli głównie posiłki proste, w których była znikoma ilość chemii. Według statystyk z 2009 roku ponad połowa ludzi na całym świecie jada fast foody oraz posiłki serwowane poza domem. Jest to najczęściej spowodowane szybkim trybem życia i brakiem czasu. Jeśli nie mamy czasu, aby poświęcić 30 minut na przygotowanie posiłku wolimy zjeść na mieście. Pamiętajmy jednak, że dania, które spożywamy poza domem zawierają więcej kalorii niż posiłki, które sami przygotujemy w domu. Dlatego jeśli zależy Ci na zrzuceniu wagi zaplanuj czas tak, aby częściej jadać posiłki domowe.

fast foody są przyczyną szybkiego tycia

  1. Spożywamy więcej cukru

Przyczyną szybkiego tycia jest spożywanie cukru. Liczba badań wskazuje, że nadmierna ilość spożywanego cukru ma negatywny wpływ na metabolizm. To z kolei doprowadza do problemów z przemianą materii i nagromadzenia się tkanki tłuszczowej na brzuchu.

Spożywanie nadmiernej ilości cukru zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę, choroby serca i raka. Naukowcy z Amerykańskiego z Instytutu Zdrowia alarmują, żeby ograniczyć spożywanie cukru do minimum, szczególnie u osób, które mają nadwagę. Należy zwrócić uwagę na napoje gazowane i soki owocowe, które zawierają ogromne ilości cukru i zapychają nasz żołądek.

Przeczytaj również artykuł na temat zdrowej i wartościowej diety.

  1. Dodatkowe kilogramy przybywają podczas wakacji

Większość przypadków pokazuje, że ludzie nie nabierają kilogramów z dnia na dzień. Dzieje się to przez lata. Wakacje to czas, na który szczególnie trzeba zwrócić uwagę, gdyż zdarza się nam pochłaniać duże ilości jedzenia.

Biura podróży oferują rozmaite wycieczki zagraniczne serwujące obsługę all inclusive, co oznacza, że możemy jeść bez ograniczeń. To właśnie w tym czasie ludzie porzucają wszelkie postanowienia i jedzą bez opamiętania.

W rezultacie gdy wracamy z wakacji to zamiast cieszyć się piękną sylwetką narzekamy, że przybyło nam kilka dodatkowych kilogramów. Zarówno podczas świąt Bożego Narodzenia jak i wakacji powinniśmy zachować szczególną ostrożność i ograniczyć nadmierne objadanie się.

na wczasach

  1. Jedzenie jest tańsze

Jednym z czynników i przyczyn szybkiego tycia jest cena produktów spożywczych, które kupujemy w sklepach i marketach. W ciągu 80 lat średnia cena produktów spożywczych zmniejszyła się niemal dwukrotnie.

Prawie każda z nas pomyśli: „To dobrze, że ceny produktów są niższe, bo nie musze już tyle płacić”. Jednak niezupełnie jest to zgodne z rzeczywistością. Cena jednostkowa zmniejszyła się, ale tylko w przypadku produktów przetworzonych chemicznie. Prawdziwe produkty spożywcze są droższe niż kiedykolwiek.  Wystarczy pójść do sklepu z ekologiczną żywnością i porównać ceny owoców z tymi, które można dostać w markecie. Różnica jest nieporównywalna.

  1. Mamy większy wybór w jedzeniu

Idąc do restauracji czy baru szybkiej obsługi najczęściej mamy mnóstwo opcji do wyboru. Sałatki, steki, kotlety, zupy … moglibyśmy wymieniać bez końca.

Dr. Stephan Guyenet przeprowadził interesujące badanie, w którym chciał zbadać znaczenie wyboru i możliwości. W tym celu jako obiekt badań wybrał szczury i podzielił je na 3 grupy. Pierwsza grupa szczurów otrzymywała codzienne zdrowy pokarm, druga sporadycznie otrzymywała jedzenie typu fast food, a trzecia miała do wyboru wiele rodzajów śmieciowego jedzenia. Jaki był końcowy efekt tego badania?

Okazało się, że po 7 tygodniach szczury, które miały największy wybór jedzenia przytyły najwięcej. Istnieją dowody, że ludzie również podlegają temu prawu. Kiedy mamy większą możliwość wyboru w jedzeniu zjemy znacznie więcej niż gdybyśmy mieli tylko dwa posiłki do wyboru.

szwedzki stół

  1. Ludzie nie spalają wielu kalorii podczas pracy

W dobie rozwoju gospodarczego i informatyzacji ludzie wykonują coraz mniej prac fizycznych. Zastępują nas w tym maszyny i komputery. W ciągu 50 lat ludzie spalają średnio o 100 kalorii mniej podczas pracy niż robili to w latach sześćdziesiątych. Praca siedząca dominuje w wielu miejscach pracy. Jeśli mamy tylko taką możliwość poruszajmy się jak najwięcej. Zamiast jechać windą na 2 piętro, przejdź się schodami. Dzięki temu spalisz więcej kalorii i polepszysz swoją kondycję.

  1. Jedzenie w grupie może być przyczyną szybkiego tycia

Środowisko społeczne jest kolejnym determinującym czynnikiem, które wpływa na otyłość. Według statystyk jedzenie w grupie może zwiększyć ilość spożywanych kalorii nawet o 70%. Interesujący jest również fakt, że ludzie mają tendencję do spożywania większej ilości kalorii w weekendy.

  1. Śpimy znacznie mniej niż w XX wieku

Sen bywa często pomijany w kontekście zdrowego trybu życia i optymalnej wagi. Wiadomo, że mała ilość snu ma negatywny wpływ na różne hormony, które są związane z przyrostem masy ciała i mogą zwiększyć pragnienie głodu. W ostatnich dziesięcioleciach średni czasu snu spadł o 1-2 godziny na dobę. Dietetycy są zdania, że sen powinien trwać od 7 do 9 godzin na dobę, gdyż jest to optymalny czas, aby zregenerować organizm.

Czy znasz inne przyczyny szybkiego tycia? Napisz o tym pod spodem w komentarzu.