PODZIEL SIĘ

Góralska teoria głosi, że w życiu są trzy prawdy:

  • świenta prawda,
  • tys prowda
  • gówno prowda

Jak to ma się do odchudzania, wokół którego narosło mnóstwo teorii. Czy aby  tracić na wadze rzeczywiście trzeba zrezygnować z kolacji? Czy jedzenie po 18 faktycznie jest tuczące? Czy lody mają ujemne kalorie? Dzisiejszy wpis rozwieje wszystkie Wasze wątpliwości!

1. Głodówka to najlepszy sposób na utratę wagi – MIT

Im bardziej restrykcyjne założenia diety, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia efektu jojo! Pomimo tego, że  świadomość Polaków na temat zdrowego odżywiania jest coraz większa, w dalszym ciągu dajemy się nabrać na hasła reklamowe typu: schudnij 5 kg w tydzień. Kompletnie nie zdając sobie sprawy z tego z czym to się wiąże. Nadmierne wypadanie włosów, anemia, zaburzenia hormonalne objawiające się zanikiem miesiączki czy rozregulowaną pracą tarczycy.

Pod pojęciem skutecznej diety odchudzającej rozumiemy model żywieniowy bazujący na zasadach, których przestrzeganie nie będzie dla nas problematyczne. Z własnego doświadczenia wiem, że najlepsze efekty przynosi dieta 80:20, w myśl której podstawę naszego jadłospisu stanowi produkty nieprzetworzone (80%). Pozostałe 20% jest zarezerwowane na zachcianki – w tym również słodycze. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie uchronić się przed wizją toksycznego rygoru. Wiele osób uważa, że będąc na diecie musi rezygnować ze wspólnych spotkań ze znajomymi czy imprez rodzinnych, alienując się w ten sposób od społeczeństwa. Pamiętaj, dieta to nie kara! Jej celem jest poprawa komfortu oraz jakości życia!

2. Schudnę, jeśli przestanę jeść….! MIT  

Dieta eliminacyjna od kilku lat cieszy się nieustającą popularnością. Coraz więcej osób wyklucza ze swojego jadłospisu gluten czy laktozę, kompletnie nie mając ku temu podstaw. Niestety ów działania są pozbawione jakiegokolwiek sensu. Kluczem do zdrowia, a co za tym idzie prawidłowej masy ciała jest odpowiednio zbilansowana dieta, bazująca na odpowiedniej ilości białka, tłuszczów oraz węglowodanów. Nieuzasadnione ograniczenie któregokolwiek z nich to prosta droga do niedoborów pokarmowych!

3. Produkty light nie tuczą! MIT 

Wiele osób będących na diecie twierdzi, że produkty light nie tuczą! Mało tego! Niektórzy przypisują im właściwości odchudzające! Tymczasem prawda jest zgoła inna. Producenci ujmując jedno – dodają drugie. Takim oto sposobem produkt, w którym cukier został zastąpiony niskokalorycznym aspartamem zawiera więcej tłuszczu niż jego tradycyjny odpowiednik. Koniec końców jest równie niebezpieczny dla naszej sylwetki. To nie koniec złych wiadomości! Żywność opatrzona napisem „0%”, „fit” itp. daje nam wewnętrzne przyzwolenie na to, że możemy zjeść ich więcej, co oczywiście skutkuje dodatnim bilansem kalorycznym oraz brakiem efektów w odchudzaniu!

4. Masło orzechowe jest zdrowe, więc mogę je jeść bez umiaru! MIT

To prawda – masło orzechowe jest zdrowe. Zawiera całkiem sporo witamin oraz cennych dla naszego organizmu kwasów tłuszczowych. Niestety jest dość kaloryczne.

Porcja ze zdjęcia dostarcza aż 139 kcal!! Masło orzechowe ma to do siebie, że jest równie wciągające co paluszki, czipsy czy orzeszki. Ciężko poprzestać na jednej łyżce. Zazwyczaj kończy się na całym słoiku, który swoją drogą ma więcej kalorii niż czekolada!Proszę, zachowaj ostrożność!

5. Trenuję, więc mogę jeść za dwóch-MIT

Moja droga, pragnę Ci przypomnieć że jesteś na redukcji a nie na masie! Trenujesz po to aby tracić na wadze, a nie tyć! Ujemny bilans kaloryczny to klucz do osiągnięcia sukcesu w odchudzaniu. Regularna aktywność fizyczna z pewnością pomoże nam go osiągnąć. Aczkolwiek tylko i wyłącznie wtedy, gdy wizyta na siłowni nie będzie utożsamiana z tą w pizzerii czy naleśnikarni!!

6. Od ziemniaków się tyje. Podobnie zresztą jak od pieczywa – MIT 

Bzdura powielona od lat! Porcja ziemniaków (100 g) to zaledwie 76 kalorii. Ryż zawiera ich dwa razy więcej! Swoją złą sławę zawdzięczają tuczącym dodatkom – zawiesistym sosom, skwarkom itp. Podobna sytuacja ma się z chlebem. Kromka pełnoziarnistego pieczywa (70 g) dostarczy naszemu organizmowi 134 kalorii. W połączeniu z chudą wędliną, jajkiem czy plastrem sera stanowi pełnowartościową przekąskę, a nawet posiłek. Natomiast posmarowana grubą warstwą masła czy kremu czekoladowego prawdziwą bombę kaloryczną!

7. Środki przeczyszczające odchudzają – MIT 

Środki przeczyszczające nie odchudzają, a odwadniają! Zmniejszenie masy ciała to efekt utraty wody oraz pozostałości jedzenia zalegającego w naszym jelitach, a nie zmniejszenia tkanki tłuszczowej!

8. Kolację trzeba jeść przed 18 – MIT

I tak i nie – wszystko zależy od tego, o której godzinie chodzisz spać. Jeśli kładziesz się o 21 jest to idealna pora na konsumpcję ostatniego posiłku. Sprawa nabiera całkiem innego obrotu wówczas, gdy jesteś nocnym Markiem – nie zasypiasz wcześniej niż przed północą. Zasada jest prosta – ostatni posiłek powinniśmy zjeść 2-3 godziny przed snem!

9. Tłuszcz to prawdziwy zabójca szczupłej figury – MIT

Diabeł jak zwykle tkwi szczegółach. Jeżeli Twoja dieta obfituje w tłuszcze trans rzeczywiście możesz zacząć obawiać się o wygląd swojej sylwetki. Natomiast jeśli starasz się ich unikać, nie masz powodów do zmartwień. Prawda jest taka, że tłuszcz jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

  • chroni przed zimnem
  • jest nośnikiem smaku
  • zwiększa wchłanialność witamin
  • czuwa nad prawidłową pracą układu hormonalnego
  • usprawnia pracę mózgu

Najbardziej wartościowe dla naszego organizmu są tłuszcze nienasycone, których źródłem są:

  • ryby morskie – śledź, makrela, łosoś
  • oliwa z oliwek
  • nasiona, pestki i orzechy
  • awokado

10. Owoce nie tuczą – MIT

Owszem- owoce są zdrowsze niż słodycze, aczkolwiek podobnie jak one zawierają cukier. Jedzone w nadmiarze mogą powodować tycie! Szczególną ostrożność powinnaś zachować w stosunku do bananów czy winogron!