PODZIEL SIĘ

Nagły wzrost wagi, który nie jest powiązany z przyrostem tkanki tłuszczowej może być spowodowany zatrzymaniem wody w organizmie.

Na tę przypadłość cierpi coraz więcej osób – zdecydowanie częściej zapadają na nią kobiety.

Dlaczego organizm gromadzi wodę i w jaki sposób można temu zaradzić?

Woda w organizmie

Przyczyny gromadzenia wody w organizmie

Powodów, dla których organizm nagle postanawia w dodatkowy sposób zadbać o odpowiednie zapasy wody może być kilka.

Niektóre z nich związane są bezpośrednio z trybem życia, z kolei na inne ogromny wpływ ma codzienna dieta.

Poniżej kilka najczęstszych przyczyn, dla których woda zbiera się w organizmie.

Niewłaściwie zbilansowana dieta

Jednym z najczęstszym powodów, dla których szwankuje gospodarka wodna organizmu jest źle zbilansowana dieta.

Zbyt duża zawartość soli w potrawach sprzyja zatrzymywaniu wody.

rozsypana sól

Chcąc uniknąć problemu nie wystarczy jednak używać mniej soli do przygotowywania posiłków – warto także na dobre pożegnać się z wysoko przetworzoną żywnością, która ma w sobie ogromne pokłady sodu.

Swoje codzienne menu warto za to wzbogacić o produkty będące źródłem potasu – jego niedobór również może przyczyniać się do gromadzenia wody w organizmie.

Dużą dawkę potasu zawierają między innymi pomidory, bataty czy zielona pietruszka.

Zmiana diety spowoduje nie tylko poprawę gospodarki wodnej, ale również pomoże uniknąć takich dolegliwości jak chociażby nadwaga. Sprawdź również jak działają popularne diety np. Dieta kopenhaska – jej zalety i wady 

Odwodnienie organizmu

W przypadku, gdy nie jest dostarczana do organizmu odpowiednia ilość płynów (w przypadku osób dorosłych zaleca się picia około dwóch litrów na dobę – przy wysokich temperaturach na zewnątrz nawet do trzech litrów) ten zaczyna się buntować i gromadzić zapasy wody w organizmie.

Można wówczas zaobserwować takie objawy jak powiększenie obwodu brzucha czy spuchnięte kostki.

Opuchnięte kostki

Na odwodnienie jest tylko jeden sposób – należy regularnie przyjmować płyny, najlepiej pod postacią niegazowanej wody mineralnej.

Dobrym źródłem płynów są także wartościowe zupy, przygotowywane oczywiście na wywarach z niewielką zawartością tłuszczu.

Siedzący tryb życia

Nie jest tajemnicą, że aktywność fizyczna pomaga w zachowaniu dobrego zdrowia.

Jednak dla wielu osób zaskoczeniem może być to, że woda w organizmie gromadzi się z uwagi na siedzący tryb życia i unikanie wysiłku fizycznego.

Sport, nawet ten uprawiany sporadycznie przyczynia się do lepszego krążenia krwi, dzięki czemu można uniknąć problemów z zastojem wody w organizmie.