PODZIEL SIĘ

Coraz więcej mówi się o błonniku i jego cudownych właściwościach, że:

  • obniża poziom cholesterolu
  • usprawnia pracę jelit
  • oczyszcza organizm z toksyn

i odchudza! Produkty bogate w błonnik pęcznieją w żołądku sprawiając, że jesteśmy bardziej syci. W mniejszym stopniu odczuwamy głód, co przekłada się oczywiście na spadek wagi!

Błonnik pokarmowy

Błonnik pokarmowy to produkt pochodzenia roślinnego, który nie jest trawiony przez nasz organizm. Z tego właśnie powodu przez długi czas stał w cieniu. Nikt nie zwracał na niego uwagi. Zyskał miano bezużytecznego. Tymczasem naukowcy udowodnili, że ma ogromny wpływ na nasze zdrowie!

  • zapobiega zaparciom
  • likwiduje wzdęcia
  • zapobiega powstawaniu nowotworów układu pokarmowego
  • zmniejsza apetyt
  • hamuje rozwój bakterii Salmonelli oraz E.coli
  • reguluje poziom cukru we krwi
  • usprawnia pracę serca
  • przyspiesza przemianę materii

Za główne źródła błonnika uznaje się warzywa, owoce oraz produkty pełnoziarniste.  Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie 20-40 g błonnika dziennie. Tymczasem w naszym kraju spożycie to kształtuje się na poziomie 15 gram! Jest to związane z nowoczesnym stylem życia, rozwojem społeczeństwa i zamiłowaniem do jedzenia typu fast-food. Ludność zamieszkująca kraje słabo rozwinięte nie ma problemów z wyrobieniem normy. Rzadziej też choruje na nowotwory jelita grubego i odbytu, co lekarze łączą z większą ilością spożywanego błonnika. Aczkolwiek powszechnie znana zasada: co za dużo, to nie zdrowo – sprawdza się również tutaj. Zbyt wysoka dawka błonnika może zmniejszyć wchłanianie niektórych leków. Należy również pamiętać o wypijaniu odpowiedniej ilości wody – minimum 2 litrów dziennie. Bez dostatecznej ilości płynów błonnik jest całkowicie bezużyteczny.

Gdzie szukać błonnika?

Poniżej znajdziesz listę produktów, które mogą pochwalić się ponadprzeciętnie wysoką zawartością błonnika! Nie może ich zabraknąć w Twojej diecie!

  • otręby pszenne
  • fasola czerwona
  • wiórki kokoswe
  • chleb razowy
  • owoce suszone
  • płatki owsiane
  • mak
  • maliny
  • jabłka
  • groch
  • fasola
  • soczewica
  • awokado

Błonnik – podsumowanie

Spożywanie odpowiedniej ilości błonnika pozwoli utrzymać prawidłową masę ciała – pokarm wchłania się wolniej, a my jesteśmy bardziej najedzeni. Tracimy również ochotę na podjadanie słodyczy! Błonnik filtruje nasze jelita – usuwa nadmiar toksyn, co przekłada się na lepszy wygląd skóry, włosów i paznokci!